Reglement

Biblioteket kan benyttes af alle og det er gratis at låne på biblioteket, hvis du overholder lånetiden

Lånerkort

Er du over 18 år fungerer sundhedskortet som adgang til at låne på biblioteket. Før du kan anvende sundhedskortet, skal du oprettes som bruger af biblioteket. Dette gør du via MitID på bibliotekets hjemmeside, eller ved at du personligt henvender dig på biblioteket. Når du skal oprettes som bruger, skal du medbringe dit sundhedskort.

Hvis du er under 18 år skal du have dine forældre eller værges samtykke til indmeldelse og lån. Dine forældre eller værge kan oprette dig som bruger via dette link. Når du er blevet oprettet, kan du få dit eget lånerkort. Det får du ved at henvende dig i den betjente åbningstid til personalet. Du kan også vælge at bruge dit sundhedskort som lånerkort.

Bliver dit sundhedskort eller lånerkort væk, skal du straks melde det til biblioteket, som spærrer dit lånerkort eller brugen af dit sundhedskort.
 

Hvis du har glemt din pinkode

Har du glemt pinkoden til selvbetjening, kan du oprette en ny ved at logge ind på hjemmesiden med MitID og ændre koden under din lånerprofil. Eller du kan henvende dig til personalet. Ved personlig henvendelse skal du medbringe legitimation i form af enten sundhedskort, pas eller kørekort.
 

Servicemeddelelser via sms og e-mail

Du har mulighed for at modtage en SMS eller e-mail 3 dage før, du skal aflevere de materialer, som du har lånt. Du tilmelder/afmelder dig ved at logge ind på din 'Min konto' på www.roskildebib.dk og gå til brugerprofil. Selvom du er tilmeldt SMS eller e-mail ordningen, så er det stadig dit eget ansvar at aflevere lånte materialer til tiden. 

Husk at opdatere dine oplysninger som fx e-mail adresse og mobilnummer, som du har oplyst biblioteket, så disse altid er korrekte. Du kan opdatere dine kontaktoplysninger under din profil på hjemmesiden, når du er logget ind eller ved henvendelse til personalet.

Når du bliver oprettet som bruger af biblioteket og oplyser e-mail adresse og/eller mobilnummer, har du mulighed for at sætte din brugerprofil op til at modtage servicemeddelelser om lån, bestillinger, reserveringer og om din egen brug af bibliotekernes forskellige tjenester. Læs mere om hvordan biblioteket bruger dine data. 


Lånetid

Lånetiden er normalt 31 dage, men der kan være visse materialer med kortere lånetid. Du kan se din afleveringsfrist under "dine lån" på hjemmesiden, i App’en Biblioteket eller på din udlånskvittering.

Du kan udskrive afleveringskvitteringer på bon eller få den tilsendt pr. mail. Afleveringskvitteringen er din dokumentation for, at du har afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved afleveringen, at de materialer, du afleverer, svarer til de materialer, der nævnes på afleveringskvitteringen.

Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, om du har registrerede lån af materialer under menupunktet 'Lån' når du er logget ind på hjemmesiden. Du kan også kontrollere din lånerstatus på selvbetjeningsautomaterne på biblioteket.

Du kan forlænge lånetiden på dine hjemlån. Hvis dine hjemlån ikke er bestilt af andre kan du forlænge lånetiden op til ti gange. 
 

Overskridelse af lånetiden

Overskrider du lånetiden, skal du betale gebyr efter gældende takst (se takster)

Du betaler kun ét gebyr for alle de materialer du har lånt eller fornyet den samme dag, hvis du afleverer dem samlet.
Har du lånt materialer på forskellige dage, skal du betale et gebyr for hver enkelt lånedato, selvom de afleveres samme dag.

Hvis du ikke afleverer materialer, du har lånt på biblioteket, eller hvis du skylder for mange penge, kan du blive udelukket fra at låne. Vær opmærksom på, at hvis du har fået en meddelelse om, at du er blevet udelukket, skal du betale hele din skyld, inden du igen kan låne materialer.

Selvom du får påmindelser på mail eller sms er det stadigvæk dit eget ansvar at aflevere materialerne til tiden. Hvis du fornyer materialet efter at lånetiden er overskredet, vil gebyret blive stående til næste gang du kommer - eller du kan betale gebyret over nettet. Det gør du i 'Mit betalingsoverblik' på www.roskilde.dk/betaling

OBS: vær opmærksom på, at vi aldrig vil kontakte dig angående betalinger via mail eller telefon. Det vil altid foregå via e-boks.
Er du fritaget for digital post, vil vi kontakte dig via brev med posten.

Roskilde Bibliotekernes gebyrer opdateres årligt.

 

Erstatning

Du skal erstatte lånt materiale, hvis det bortkommer eller bliver ødelagt. Biblioteket bevarer ejendomsretten til materialet. Du har derfor pligt til at aflevere bortkommet materiale, hvis det dukker op igen og er intakt. Såfremt du kan fremvise en kvittering, refunderer vi den betalte erstatning indenfor en måned fra betalingsfristen på regningen. Du kan risikere at skulle erstatte et helt flerbindsværk, selvom kun et enkelt bind er væk. Det skyldes, at biblioteket ikke altid har mulighed for kun at købe den ene del af værket.

Erstatningsprisen på bibliotekets dvd’er, cd-rommer og spil er højere end prisen er i detailhandlen. Det skyldes, at disse materialer skal frikøbes til udlån, og at bibliotekerne derfor betaler meget mere for dem.